آموزش, اخبار

برچسب شیشه دودی چگونه کار می کنند و انواع مختلفی که وجود دارد.

تاریخچه برچسب دودی شیشه اتومبیل

اولین فیلم برچسب دودی در اوایل دهه 1960  میلادی معرفی شد. این فیلم ها بصورت رنگی و بسیار ساده بودند. این نوع برچسب ها پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب دچار رنگ رفتگی و لکه دار می شدند. در کمال تعجب، برچسب های دودی تولید شده در ابتدای کار قادر به بازتاب گرما نبودند.

در سال 1966، فیلم های برچسب دودی با روکش های فلزی شفاف به پلیمر پلی استر اضافه شد. این برچسب ها می توانستند مقداری از پرتوهای مضر UV و گرما را دفع کنند. این در حالی بود که همچنان اکثر برچسب های دودی تاثیری برای جلوگیری از پرتوها مضر نور خورشید نداشتند.

در اواخر دهه 70 میلادی برچسب های دودی تیره با هدف حفظ حریم خصوصی محبوب شد. احتمالاً آنها را در لیموزین هایی که درخیابان های ایالات متحده امریکا تردد می کردندند در فیلم ها دیدید. در حالی که برچسب دودی تیره می توانند از نظر زیبایی شناختی خوشایند باشند و برای حفظ حریم خصوصی عالی هستند، اما مانع از دید می شوند.

در اوایل دهه 90 میلادی، برچسب شیشه دودی با ترکیبی از مواد فلزی و تم های رنگی پلیمری تولید شد. این برچسب ها می توانستند اشعه UV را دفع کرده و گرمای عبوری را کاهش دهند. آنها برچسب های شفافی نبودند همچنین این نوع برچسب های دودی سیگنال های بی سیم مانند انتن دهی موبایل را مسدود می کردند.

چنین برچسب های دودی هنوز در دسترس هستند. اگرچه امروزه شرکت های مختلف برای افزایش کیفیت برچسب های دودی با تکنولوژی ها و فرآیندهای اختصاصی ای اقدام به تولید می کنند.

به روزترین تکنولوژی برچسب های دودی، برچسب های دودی با روکش سرامیکی هستند. شرکت های تولید کننده این نوع برچسب ها ادعا می کنند بالاترین کیفیت را دارند. از آنجا که برچسب های دودی سرامیکی حاوی مواد فلزی نیستند، سیگنال های بی سیم و تلفن را مسدود نمی کنند.

شیشه دودی

میزان دفع پرتو ماوراء بنفش ، میزان دفع پرتو مادون قرمز و کل انرژی دفع شده از خورشید رتبه بندی هایی هستند که برای اندازه گیری کیفیت فیلم برچسب دودی استفاده می شوند.

کیفیت برچسب های دودی چگونه بررسی می شود

فیلم برچسب دودی با به حداقل رساندن میزان وارد شده انرژی تابشی خورشید از شیشه اتومبیل به کاهش دمای فضای داخلی خودرو کمک می کند. از این رو، کیفیت برچسب های دودی با  میزان دفع اشعه ماوراء بنفش، میزان دفع پرتو مادون قرمز و میزان دفع نور مرئی بررسی می شود.

اثربخشی استفاده از برچسب های شیشه دودی فقط مبتنی بر مقادیر انتقال نور مرئی آن نیست. تشعشعات نور خورشید از سه مؤلفه، نور مرئی، پرتو مادون قرمز (که به عنوان گرما احساس می شود) و اشعه ماوراء بنفش تشکیل شده است. بنابراین، جلوگیری از ورود حرارت به اتومبیل با جلوگیری از ورود نور مرئی مرتبط نیست. برچسب های دودی با تیرگی بالا لزوماً برای خنک نگه داشتن ماشین بهتر از برچسب های دودی با تیرگی پایین نیستند.

تست برچسب شیشه دودی

 

مدل های مختلف برچسب شیشه دودی

صفحات شیشه ای رنگ شده
این نوع برچسب های در واقعیت برچسب های شیشه دوی نیستند. آنها صفحات شیشه ای شفاهی هستند که در طی مراحل تولید رنگ می شوند. این نوع صفحات هیچ گونه اشعه ماوراء بنفش یا گرما را دفع نمی کنند.

برچسب شیشه دودی پلی استر مبتنی بر رنگ پایه ای 
همانطور که از نام این محصول پیداست، این نوع برچسب ها از جنس پلی استر است که با رنگدانه های رنگی بصورت شفاف ترکیب شده تا تم آن رنگی داشته باشد. برچسب دودی پلی استر با رنگ پایه معمولاً کم هزینه و در تیرگی های  مختلف در دسترس هستند. نقطه ضعف این نوع برچسب ها این است که در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش در طولانی مدت از بین می روند، علاوه بر این، این نوع برچسب های دودی  قادر به جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش، اشعه مادون قرمز و گرمای خورشید نیستند.

برچسب های دودی پایه فلزی
برچسب های دودی پایه فلزی فلزی معمولاً با یک فرآیند ترکیب کردن ساخته می شوند. اینگونه که که برچسب را با یک لایه بسیار نازک از ترکیبات فلزی می پوشاند. این نوع برچسب ها در جلوگیری کردن از تشعشعات مضر خورشید و بازتاب آن بسیار مؤثر هستند. نکته منفی برای این نوع برچسب جلوگیری از عبور امواج می باشد بطوری که بر دستگاه های GPS و تمامی اتصالات  بی سیم مانند موبایل و ….  تأثیر می گذارند.

 

برچسب های دودی ترکیبی 

این نوع برچسب ها ترکیبی از پلی استر رنگی و ذرات فلزی را برای دستیابی به بهترین های قابلیت و کیفیت است. با استفاده از این فناوری ، شرکت ها می توانند فیلم خورشیدی تولید کنند که خیلی تاریک نباشد ، اما در عین حال قادر به جلوگیری از تابش و گرمای بیشتر است.

برچسب های دودی با روکش سرامیک
این نوع برچسب ها با روشی مشابه برچسب های پایه فلزی تولید می شوند به طوری که ذرات نانو سرامیک روی برچسب برای افزایش کیفیت و قابلیت های برچسب ترکیب می شود. از آنجا که ذرات سرامیکی از جنس فلز نیستند، برای امواج رادیویی و الکترونیکی همچنین دستگاه هایی مانند تلفن های همراه و سیستم های GPS اختلال ایجاد نمی کنند.

 

مزایای استفاده از فیلترهای خورشیدی

با توجه به شرایط جوی جهان بویژه کشورهای گرم و خشک بسیاری از رانندگان احساس می کنند که داشتن برچسب دودی بر روی اتومبیل یک ضرورت است. برچسب های شیشه دودی با خنک نگه داشتن فضای داخلی خودرو، راحتی سرنشینان را افزایش می دهند. آنها همچنین پرتوهای مضر خورشید مانند UV را که می تواند به مرور زمان به فضای داخلی خودرو شما آسیب برساند، مسدود می کنند.

پرتوهای اشعه ماوراء بنفش باعث ازبین رفتن پارچه، فضای کابین اتومبیل و حتی آسیب دیدن به پوست انسان می شوند. با کاهش تابش پرتوهای مضر خورشید، برچسب های دودی نیز می تواند راحتی و ایمنی را هنگام رانندگی در روزها با وجود خورشید به شدت افزایش دهد.

همچنین برچسب های دودی می تواند به کاهش خطرات و صدمات ناشی از تصادف کمک کند، یک برچسب دودی  با کیفیت با چسب قوی می تواند شیشه های خرد شده را در کنار هم نگه دارد و از پاشیده شدن ذرات شیشه در تصادفات جلوگیری کند.

ذرات شیشه در تصادفات شدید می تواند صدمات جدی و حتی نابینا شدن را برای سرنشینان به همراه داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *